FAQ
Czym Jest B2B?
B2B (ang. Business to Business) – nazwa relacji występujących pomiędzy firmami, określana często mianem „klasycznego” e-biznesu. Na światowym rynku business-to-business największą gałąź stanowią informacje biznesowe (raporty branżowe, badania konsumenckie, informacje dotyczące sieci społecznościowych) i stanowią ok. 42% wszystkich wydatków na działania b2b. /Źródło: Wikipedia/
Czym Charakteryzują Się Systemy B2B?
Sieć producentów, hurtowników i dystrybutorów (stanowiących ogniwa w łańcuchu dostaw) może rozrosnąć się do bardzo dużych rozmiarów. Zarządzanie złożonym systemem dostaw można znacznie ułatwić przez automatyzację przepływu odpowiednich informacji oraz integrację danych o sprzedaży i terminach dostaw. Trzeba zauważyć, że ten łańcuch może być jeszcze dłuższy, np. prognozowanie, planowanie, zaopatrzenie, produkcja, magazynowanie, realizacja umów i kontraktów, sprzedaż, serwis itp. Im więcej procesów, tym większe możliwości ich usprawnienia poprzez zastosowanie technologii internetowych.
B2B obejmuje:
- przygotowanie ofert
- przygotowanie zamówień
- potwierdzania zamówień
- płatności
- realizację transakcji
- szukanie nowych ofert
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
- marketing /Źródło: Wikipedia/
Jakie Modele Rynków Elektronicznych Występują w Handlu B2B?
Podstawowe modele rynków elektronicznych występujących w handlu B2B to:
- Rynki horyzontalne – obejmujące zasięgiem swojej działalności różne sektory. Produkty i usługi sprzedawane poprzez rynki horyzontalne są zwykle dobrami nie związanymi bezpośrednio z produkcją (ang. indirect goods lub MRO). Platformy horyzontalne budowane są często przez międzynarodowe korporacje lub duże firmy związane z regionem geograficznym świata.
- Rynki wertykalne – handel odbywa się w ramach jednej branży (np. przemysł motoryzacyjny). Przedmiotem handlu na rynkach wertykalnych są głównie dobra związane bezpośrednio z produkcją (ang. direct goods). /Źródło: Wikipedia/
Jakie Są Sposoby Realizacji Zakupów w Handlu B2B?
Można wyróżnić dwa podstawowe sposoby realizacji zakupów w handlu B2B:
- eProcurement – oznacza organizację procesu zaopatrzenia w oparciu o rozwiązania systemowe umożliwiające efektywną współpracę pomiędzy kupującym i jego dostawcami. Swoim zakresem funkcjonalnym e-Procurement obejmuje cały proces zaopatrzeniowy od zgłoszenia zapotrzebowania, aż po weryfikację płatności. Ma zastosowanie w całej organizacji i na wszystkich jej poziomach. Obieg dokumentów jest zautomatyzowany i odbywa się drogą elektroniczną.
- Model aukcyjno-przetargowy – jest to model służący do jednorazowego zakupu dóbr lub negocjowania warunków kontraktów obejmujących zakupy powtarzalne. W tym modelu transakcje kupna/sprzedaży odbywają się na zasadzie aukcji, tzn. wyboru najlepszej oferty spośród przedstawionych przez oferentów. Aukcja odbywa się w ściśle określonym przedziale czasu, a oferty mogą być na bieżąco modyfikowane przez oferentów w celu ich uatrakcyjnienia. /Źródło: Wikipedia/
Czym Jest API i Jaką Pełni Rolę w Wymianie Danych?
Interfejs programowania aplikacji (ang. Application Programming Interface, API) – sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komunikują się między sobą. API definiuje się na poziomie kodu źródłowego dla takich składników oprogramowania jak np. aplikacje, biblioteki czy system operacyjny. Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych, klas obiektów i wymaganych protokołów komunikacyjnych.
API pozwala na integrację systemu z zewnętrznym systemem klienta. Dzięki temu zewnętrzny serwis nie łączy się bezpośrednio z naszym systemem, tylko przez API. Zapewnia to bezpieczne połączenie i wykorzystanie tylko i wyłącznie dozwolonych metod. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma możliwości przesłania szkodliwych czy błędnych danych. API posiada konkretne wytyczne do komunikacji z systemem w celu pozyskania właściwych danych. W przypadku konieczności rozbudowy lub rozszerzenia usług należy skontaktować się z administratorem systemu wymienionym w instrukcji API. System jest tak skonstruowany, że istnieje możliwość szybkiego dodania nowych usług które widnieją w systemie B2B.
Obecne już funkcjonalności to między innymi:
- Korzystanie z API tylko możliwe po uzyskaniu Tokena, w tym celu należy zgłosić się do administratora po odpowiedni klucz. Bez tego nie będzie możliwa komunikacja z aplikacją
- Pobieranie listy ogłoszeń użytkownika w sposób pozwalający na filtrowanie od – do, od jakiego użytkownika, oraz ilość jaka ma zostać pobrana
- Pobranie szczegółów ogłoszenia poprzez zapytanie o id ogłoszenia i Token danego użytkownika
- Dodanie nowego ogłoszenia
- Pobieranie zamówień które pozwala na odczytanie ilości, statusów płatności, statusów zamówienia dla danego użytkownika
- Pobranie szczegółów zamówień oraz listy faktur
- Pobranie listy dokumentów bądź dodanie nowego
API zwraca informacje w formie xml’a co przekłada się na łatwe zarządzanie otrzymanym kodem i dowolną manipulację w jego wyświetlaniu.